De les van de hysop en de ceder
Hysop Ceder
De Trotse Geest
Hysop groeit in bosjes stengels die
niet groter zijn dan hooguit een halve meter. De Bijbel stelt
de hysop tegenover de ceder als er staat, [Salomo] sprak van de bomen, van de
ceder die in Libanon is, zelfs van de hysop die op de muur groeit " (1
Koningen 4:33). Dat zet de hysop aan de andere kant van het spectrum
vanaf de ceder. Rashi legt uit dat de hysop plant
werd gebruikt bij de zuivering van lepra want het is een nederig, bescheiden
plantje en herinnert daarom de roddelaar boeteling
eraan dat hij nederig van geest moet zijn. Men moet proberen een hysop te zijn,
en geen ceder.
Commentaar
Dan zal de priester bevelen geven om
twee levende vogels te nemen en cederhout en een rode
koord en hysop voor degene die wordt gereinigd. (Leviticus 14:4)
Waarom heeft de reiniging van de melaatse cederhout nodig? De wijzen geloofden dat de
Bijbelse lepra van kwaadspreken kwam. Rashi
suggereerde dat de zuiveringsceremonie cederhout toepaste, omdat de ceder, als
een hoge en verheven boom, de hooghartige geest vertegenwoordigt. De metafoor
van een ceder als een hooghartig persoon komt uit de woorden van de profeet
Jesaja.
De HERE der heerscharen
zal een dag des oordeels hebben tegen iedereen die trots en verheven is en
tegen iedereen die wordt verhoogd, zodat hij kan worden vernederd. En het zal
tegen alle ceders van de Libanon die verheven en opgeheven zijn. (Jesaja
2:12-13)
Een hooghartige geest vindt het
moeilijk de karakterfouten van andere mensen te tolereren. De hooghartige
persoon slaagt er niet in zijn eigen tekortkomingen te erkennen. In plaats
daarvan richt hij zich op de tekortkomingen van anderen. Meestal, als we kwaad
spreken over anderen, is het omdat we opkomen voor onze eigen trots. Mensen
verheffen zich door op anderen te trappen. Door iemand anders onderuit te
halen, denken we onszelf te verheffen. De Spreuken
stellen twee soorten mensen: tegenover elkaar: iemand die op zijn woorden let
en iemand met een hooghartige geest:
Hij die zijn mond en zijn tong bewaart,
bewaart zijn ziel voor problemen. "Trotse", "hoogmoedige",
"spotter", zijn de namen van die met onbeschaamde trots
optreedt." (Spreuken 21:23-24)
De Psalmen vergelijken hooghartigheid
ook met kwaadspreken. Psalm 101 waarschuwt dat God de lasteraar straft en geen
hooghartigheid verdraagt:
Wie heimelijk zijn buurman belastert,
hem zal Ik vernietigen, niemand die een hooghartige blik en een arrogante hart heeft, zal ik verdragen. (Psalm 101:5)
De grote, lange, trotse ceder is de
boom in het bos die het meest waarschijnlijk moet worden gekapt. Zoals het
spreekwoord zegt: hoe groter ze zijn, hoe harder ze vallen.
"Hoogmoed komt voor de ondergang,
en een hoogmoedige geest voor het struikelen" (Spreuken 16:18). De Bijbel zegt dat God's "ogen op de hooghartige zijn gericht om hem te
vernederen " (2 Samuël 22:28).
In onze pogingen om onszelf te
verheffen door over anderen heen te lopen, verlagen we onszelf
onvermijdelijk. Dit maakte deel uit van wat Yeshua bedoelde
toen Hij leerde dat als een mens zich verheft hij vernederd zal worden, maar
als hij zichzelf vernedert, verhoogd zal worden. Stel
je voor aan een Shabbattafel met vrienden uit uw
gemeenschap wanneer je vrienden het onderwerp aanraken van iemand die als een tegenstander
van jouw bekend staat. Jouw vrienden beginnen de fouten van je tegenstander te
bekritiseren. Hoe reageer je dan? Het voelt goed om je vrienden aan jouw kant
te hebben, en de verleiding is om erin mee te gaan met op de gebreken van je
tegenstander te wijzen. Het doet je er beter uitzien.
Of toch niet? De hogere weg is om te komen tot de verdediging van de persoon en
de kritiek te stoppen. Als je dat soort van integriteit en nederigheid toont,
maakt het niet alleen dat je er beter uitziet, het maakt je zelfs beter.
Bron: FFOZ